Tuesday 13 January 2009

Syarahan 72 [Pasar]

Orang-orang yang berugama [Islam] yang pergi ke pasar, dengan mematuhi agama, melakukan perintah Allah seperti sembahyang Jumaat atau lain-lain perhimpunan keagamaan atau menyempurnakan keperluan mereka. Mereka yang pergi ke pasar adalah terdiri dari berbagai jenis.

1- Ada yang pergi ke pasar dan menlihat barang-barang yang dijual untuk mengisi perut dan memuaskan selera, maka mereka terpengaruh oleh barang-barang itu dan hati merera terikat dengannya dan denga itu mereka termasuk dala satu ujian.

Ini mungkin menjatuhkan dirinya dan boleh mengubah [pegangan] Agamanya, lalu dipengaruhi dengan oleh hawa nafsu kebinatangan kecuali Allah memelihara mereka dengan rahmatnya, perlindungannya, dan memberi mereka itu kesabaran dan kekuatan untuk menghadapi tarikan hawa nafsu. Hanya dengan pertolongan Allah sahaja mereka selamat.

2- Ada pula setengahnya apabila mereka telah menyedari yang mereka hampir tergelincir ke lembah kemurkaan Allah, maka mereka lekas kembali masuk ke pangkuan agama dan mengawal diri mereka supaya tidak terjerumus.

Mereka ini ibarat pahlawan yang menegakkan agama dan ditolong oleh Allah untuk mengawal diri mereka supaya mereka tidak dijajahi oleh nafsu yang rendah itu. Allah akan menberi mereka ganjaran.

3- Ada setengahnya pula yang tidak melihat dan tidak sedar kepada kesedapan yang ada pada pasar atau pekan. Mereka buta kepada yang lain kecuali Allah. Mereka sibuk dengan Allah hingga lupa yang lain. Mereka ini jauh dari dunia dan kesibukkannya.


Kalau kamu bertanya kepada bertanya kepada orang yang demikian di pasar atau di pekan, mereka akan menjawab "kami tidak nampak apa-apa pun".

Ya, mereka nampak barang-barang di pekan atau di pasar itu dengan mata zahir sahaja dan tidak melihat dengan mata batin mereka. Mereka melihat sahaja tetapi tidak melihat dengan hawa nafsu yang rendah [hina]. Pandangan itu pada rupa lahir bukan pada hakikatnya. Pandangan itu pada lahir bukan pada batin. Pada lahirnya mereka lihat barang-barang dan benda-benda dipasar atau dipekan, tetapi mata hati mereka, apa yang mereka nampak adalah Allah, malah mereka nampak sifat keagungNya [Jalal] dan kadang-kadang dengan sifat lemah lembutnya dan keindahannya.

No comments: